Stockholmstjej som öppnar ekologiskt..

Ja, det som står i inlägget under är faktist sant, 25 000 liter vatten för att göra ett par jeans, det här är en av sakerna som bidrar väldigt mycket till miljöproblemen - mer än vad man faktiskt tror!
 
För det första kan ju inte jeanstillverkningen ske enbart från Sverige, man måste ju bland annat ha bomull vilket inte kan odlas i vårt klimat här hemma. Visste ni att det krävs 1 kilo kemikalier som innehåller cancerframkallande ämnen för att tillverka 1 kilo bomull? Ungefär så mycket som krävs för att göra ett par jeans? Hur bra för miljön är det här?
 
En av dom som väljer att satsa lite mer på miljön, som kanske tänker lite på barnen i Thaiwan (för sorgligt nog så vet vi ju endå att det faktist oftast är barnarbete i dom länderna) som slipper att få i sig cancerframkallande kemikalier. En av dem som tänker på miljön är Johanna Hofring som har, som så många andra i bland annat USA, England och Tyskland startat ett ekologiskt varuhus i Stockholm, där man kan köpa ekologiska kläder. Det är allt vanligare och blir mer och mer populärt och i sommar kommer vi få se myckel organiska kläder i butikerna, säger Johanna Hofring, vilket vi på bloggen tycker är lysande! För genom att man odlar bomullen ekologiskt behöver inte och får inte bomullen besprutas med vare sig beskämpningsmedel eller kemikalier - den är alltså helt naturlig och bidrar inte till växthuseffekten.
 
Jag vill bara klargöra en sak -  jag försöker inte på nått sätt klanka ner på de som inte köper ekologiska kläder, jag har själv inte så mycket ekologiskt, men jag tänker på det jag köper och jag är beredd att kanske lägga ut en hundring extra om det ska krävas för att få ett par ekologiska jeans, en hundring tror jag inte är så mycket för oss, det gäller att spendera pengarna på rätt saker - så istället för att köpa den där tröjan som du egentligen inte riktigt ville ha, lägg undan hundringen och spara och köp ett par ekologiska jeans istället :)  

Vad tycker och känner ni angående det här? Om det Johanna säger, kommer ni följa trenden och börja köpa ekologiskt? Är ni beredda att kanske lägga ut en hundring extra för att få det ekologiskt och hur mycket betyder den hundringen för dig? Vi accepterar alla svar och meningar, allas åsikter! Vi är bara nyfikna!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0