Fartkameror in my ass.

Läste en artikel om fartkameror imorse. Och om att det sker färre olyckor på de vägar de sätts upp på. Alltså, ni får ursäkta att jag är tveksam. Kolla, ni är ute och kör bil och ser att det kommer en fartkamera längre fram. Vad gör ni då? Joo, ni sänker hastigheten, eller hur? Det gör man nog omedvetet, men man gör det. Och sen åker man förbi kameran, och när vi kommit en bit, vad gör vi då? Vi ökar farten igen. Jag tror verkligen inte att fartkameror räddar speciellt många liv. Vet man att man har åkt förbi en, så vet man att det inte kommer en på länge, eller hur? Jag vet inte hur vi ska kunna sänka hastigheten på svenska vägar, men jag tror inte att hastighetskameror hjälper så mycket som de gör.

Har jag rätt eller är jag helt fel ute?
Gör ni också så eller kör ni alltid enligt skyltarna?

Bild: Scanpix

Ps. Men jag läste även att koldioxidutsläppen faktiskt har minskat när de har fartkameror ute. På länsväg 276 i Stockholms län minskade utsläppen med 212 ton över ett år.
Det är ju bra jobbat i alla fall!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0